Perth West Australië - Reisverslag uit South Perth, Australië van Thieu Curvers - WaarBenJij.nu Perth West Australië - Reisverslag uit South Perth, Australië van Thieu Curvers - WaarBenJij.nu

Perth West Australië

Door: Thieu Curvers

Blijf op de hoogte en volg Thieu

20 Januari 2016 | Australië, South Perth

15 jan. Rustdag, route uitstippelen voor morgen naar Bunbury te rijden. Boekje lezen en samen genieten van deze voortreffelijke vankantie.
S' avonds samen met Michel en vrienden ge BBQ en lekker nagebabbeld. Koffers gepakt en op tijd onder de lakens.

16 jan. 7.30 uur opgestaan en een stevig ontbijt achter de kiezen laten verdwijnen. Afscheid genomen van Cora en Nicola die nog tot maandag op het landgoed verblijven. Northgate verlaten om de reis voort te zetten naar Bunbury van ongeveer 350 km. dwars door het binnenland van Z.W. Australië. Rond de middag een tussenstop gemaakt in Bridgestown om te lunchen. Even de lokale winkeltjes bezocht maar niets gevonden. Getankt en verder over de highway naar Bunbury waar we een motel ( comfirt Inn Admiral) gisteren geboekt hebben en een nacht overblijven. Eenmaal aangekomen in de bewoonde wereld waar we op 350 km mischien 3 stoplichten zijn tegen gekomen. Ingecheckt en een heerlijke douche genomen wat wel nodig was.Daarna de stad verkent en boodschappen gedaan. S' vonds bij een Italians restaurant gegeten ( Nicola's restorante) Bij de bediende die onze bestelling kwam opnemen , hoorde ik aan zijn accent dat hij uit het zuiden van Nederland kwam. En zo was het ook een backpacker uit Eindhoven die al een paar maanden in Bunbury was voor een centje bij te verdienen om vervolgens naar Augusta (Z. Australië) en bij een rundveebedrijf zijn bankrekening te spekken. Ervaringen uitgewisseld, nog door de stad gelopen en bij een lokale ijszaak waar we een het ijs hebben gegeten. Terug naar het motel en slapen.

17 jan. Vroeg wakker dus maar gaan ontbijten wat bij de boeking zat. Daarna koffers ingeladen en uitgecheckt bij het motel. Nog even nagebabbeld met een stevige receptioniste die ons vroeg wat onze plannen waren en ons een goede reis wenste. Later bleek dat zij ook Nederlandse roots had, nl. haar vader was met 14 jaar naar Australië geëmigreerd. Nog de stad verkent en de camera zijn werk laten doen bij de uitzichten. Verder over de highway naar Perth waar zich iedereen aan de snelheid houd en geen km. sneller ( max. snelheid 110 ), waar ook doorgaand verkeer altijd voorrang heeft, en waar veel minder verkeersborden staan dan in Nederland. Als we ongeveer 100 km Bunbury achter ons hebben liggen komen we door het gebied waar de zware bosbranden 14 dagen geleden gewoed hebben. 55.000 hectare bos , een klein dorp( Joolup ), inclusief een lokaal ziekenhuis dat voor 90% met de grond plat is gebrand. Diverse wegen zijn afgesloten voor het ramptoerisme. In een woord triest ! Langs de coast road de weg moeten vervolgen en in Mumbury een tussenstop gemaakt voor te lunchen. Het plaatselijke meer bezocht en de weg vervolgd naar Perth waar we bij Mary en Chas logeren wat ook onze thuisbasis als we in Perth zijn.
S' avonds samen gezellig naar Hungry's jack gegaan om daar junkfood te bestellen en dit bij de jachthaven op het gras te eten terwijl je een Pelikaan en kakatoes voorbij vliegen, en de meeuwen je het eten uit de mond keken. Nog wat rond gereden en naar huis gegaan nog nagebabbeld over onze ervaring totdat onze oogleden zowat dichtvielen van vermoeidheid.

18 jan. Rustdag!

19 jan. Naar de stad in Perth met de bus ( 3 dollar) om te shoppen.. Goedkoper dan parkeren met een auto. Vanuit de bus de andere kant van Perth gezien en gezien dat de welvaart absoluut hoog in het vaandel staat gezien de enorme bouwputten waar de ene na de andere flat uit de grond rijst. En vooral wat een gedisciplineerde mensen die in een grote winkel achter een streep voor een kassa geduldig wachten totdat ze worden geroepen om af te rekenen. S' middags midden in het winkelcentrum van 3 etages hoog gegeten in een grote ruimte waar verschillende culturen buiten Australië hun eten aan de man proberen te brengen. Van chinees , Azië, Italiaans , India, Turks enz. Dit eten kon je in dezelfde ruimte consumeren om vervolgens verder te gaan met winkelen. Helemaal nieuw voor ons maar wel leuk om te maken. Zeker genoten van een wereldstad dat met oude gebouwen gecombineerd is met moderne gebouwen, wat absoluut heel mooi kan zijn en ook bij elkaar past.

• 24 Januari 2016 - 12:47

Jan En Roos:

ha luitjes ..daar in de verre landen..
    Tjee ..een hele onderneming.maar wat zien jullie veel van dat land . Vind ook de fotos heel erg mooi .Zal inderdaad wl in en in triest zijn gewesst toen jullie langs het ramp gebied kwamen ..ongelooflijk De keerzijde van het verhaal.
    Vanuit Ittervoort wensen we jullie nog veel pleziet en reisgenot voor de laaste week van jullie onvergetelijke trip ....
    Groetjes daar en geneet der nog vanne :)